Konstnärens vanliga tekniker

By | 2 oktober, 2013
Konstnärens vanliga tekniker som oljefärg, akvarell, akryl, vinylfärg, äggoljetempera och äggtempera.

Konstnärens vanliga tekniker som oljefärg, akvarell, akryl och tempera.

Akvarell

Akvarellfärg är mycket fint rivet pigment som har det vattenlösliga gummi arabicum som bindemedel. Akvarell är en transparent målarmetod där man använder det vita papperet som vit färg.
Akvarellfärger för konstnärsbruk är något helt annat än de vattenfärger som t.ex. används av barn i skolorna. I akvarellteknik är kvaliteten i pigmenten och i papperet helt avgörande för resultatet. Det lönar sig alltså att satsa på det absolut bästa materialet om man vill lyckas.

De flesta akvarellisterna använder Winsor & Newtons akvarellfärger, som finns i små koppar, stora koppar, små tuber och stora tuber. Det är en mycket dyr färg i vissa pigment men är också en färg av absolut högsta kvalitet.
Papperets kvalitet är minst lika viktigt. Man skall alltså inte som nybörjare använda billigt och dåligt akvarellpapper ”till man har lärt sig” eftersom man räknar med att få kasta de flesta försöken. Nej, här gäller det att gå direkt på det allra bästa akvarellpapperet direkt. Köp akvarellpapper i hela ark eller i hel rulle som du river i den storlek som du vill ha. Köp inte akvarellpapper i färdiglimmade block som du inte vet märket på eftersom dessa nästan alltid har ett papper av lägre kvalitet. Canson Arches kan man köpa i limmade block och det är ett bra papper.
När det sedan gäller hur man för på färgen finns det många olika lösningar. Det finns akvarellister som har de absolut dyraste mårdhårspenslarna och de finns akvarellister som använder de allra billigaste moddlare som man köpa.

Om du vill läsa mer om akvarelltekniken är Arne Isacssons Akvarellteknik en bra introduktion i ämnet. Akvarellteknik, Arne Isacsson, Wahlström & Widstrand 2000

Några länkar:

Om du är i London så gör ett besök på Tate Britain i London som har en hel avdelning ägnad åt Joseph Mallord William Turner (1775 – 1851).

Oljefärg

Oljefärg är pigment blandat med rå linolja, vallmoolja eller liknande.
Oljefärgen kan vara transparent, delvis laserande eller täckande beroende på vilka pigment som ingår i färgen.
Oljefärg behöver en bra grund när man skall måla som t.ex. en preparerad målarduk eller en  grunderad pannå.
För att förtunna oljefärg använder man målarmedium. Förr blandade man ofta sitt eget målarmedium/palettmedium av rå linolja, terpentin och någon hartstillsats som t.ex. dammar och mastix.
Spädning med enbart terpentin är inte att rekommendera eftersom man späder ut bindemedlet (linoljan) som omger pigmentet.

Det finns idag också mer miljövänlig terpentinersättning att använda som Färgriket Skonsam Förtunning 222. Vanlig terpentin är mycket allergiframkallande och inte alls bra att stå och andas in ångorna av.
En enkel regel är att måla ”fett på magert” dvs. att späda de undre lagren och för varje lager tillsätta mer olja.
Numera finns det många olika mer moderna målarmedier som är baserade på alkydolja. Dessa är betydligt säkrare att använda och påskyndar också torkningen av färgen.
Det finns också impastomedium att tillsätta oljefärgen som fyllnadsmedel om man t.ex. vill måla med palettkniv. Impastomedium gör att färgen inte skrumpnar eller sjunker in. Färgen torkar också jämnt igenom hela skiktet.
Några sådana medier är Winsor & Newton Liquin och Liquin Impasto.
Det finns också bra färdigblandade målarmedier av mer traditionellt slag att köpa.

Billiga tubfärger?
Det finns en rad olika tillverkare av konstnärsfärg som t.ex. Beckers, Winsor & Newton, Talens osv.
Det finns också flera olika märken av billigare tubfärger. Det finns en anledning till att färgen är billig. Man använder sämre pigment, som ofta inte är ljusbeständigt, samt utfyllnadsmedel i färgen. Det är därför inte särskilt prisvärt att köpa den billigare färgen eftersom man måste använda mer av den för att uppnå samma resultat. Man kan dock köpa den billiga färgen i vitt, svart och jordfärgerna eftersom dessa pigment ofta är billiga för tillverkaren att använda.
En oljefärgsmålning behöver ca ett år på sig för att torka ordentligt eftersom linoljan torkar genom oxidering. Därför bör man vänta ett år innan man slutfernissar eller behandlar ytan med t.ex. tavelvax.

Vattenlöslig oljefärg

Det finns numera också vattenlöslig oljefärg. Färgen kan spädas med vatten och penslar och utrustning kan tvättas rena med vatten och tvål. Färgen är dock i övrigt som en vanlig oljefärg vilket innebär att den också behöver ca ett år för att vara helt torr. Den är ett bra alternativ för den som vill slippa lösningsmedel, men inte vill gå över till akryl.

Du kan ladda ner guider från Winsor & Newtons/Colarts hemsida om olika tekniker samt färgkartor.

Både Beckers och Winsor & Newton tillhör samma företagsgrupp idag, det svenska företaget Lindéngruppen baserat i Höganäs.

Gouache

Gouache är en vattenlöslig färg som är täckande. Den har ofta ett mer grovrivet pigment och är alltså inte akvarellfärg utblandad med täckvitt. Den finns att köpa färdig i tuber. Gouache är den färg som kraftigast slår om i valör när den torkar. Den användes förr ofta inom grafiska industrin för att göra tryckoriginal eftersom den var lätt att reproducera. (Innan allt började göras direkt på datorn)

Gouache anses allmänt som en ganska svår färg att hantera eftersom den förändrar sig vid torkning samt att den även efter att den torkat är vattenlöslig. Det gör att skiktmåleri kan bli problematiskt.

Akryl

Akryl är på samma sätt som tempera en emulsionsfärg. När akrylemulsionen torkar bildas ett segt och böjligt skick. Akrylfärgen blir alltså inte hård som oljefärgen. Akrylfärgen sluttorkar inom ett par veckor och förändras därefter inte alls. Under torkprocessen blir färgen också mer transparent.

Akrylfärg är ett mycket beständigt och bra material och kan målas på en mängd olika underlag.

Färgen kan också göras tjockare eller tunnare genom att blanda in olika akrylmedier. Det finns ett stort utbud av akryltillsatser och färgen kan också blandas med sand, stenar, tyg, glasbitar, pärlor, stenmjöl eller i princip vad som helst som inte är fett eller oljigt.

Färgen kan också utan problem spädas till mycket tunna färger.

Tunn akrylfärg är också bra att använda för undermålning för oljemålning. Det går snabbt att lägga upp stora färgytor eller teckningar som man sedan direkt kan måla på med oljefärg. Vilket är mycket bättre än att späda ut oljefärg med terpentin.
Det finns idag ett stort utbud på akrylfärg av olika typ. Det går också att tillsätta medier för att uppnå olika effekter som t.ex. att  öka transparens och glansighet så att den liknar  oljefärgen.

Akrylen är också idealisk för olika collage. Akrylmedium används som ett mycket starkt klister. Det finns också en helt transparent grundfärg för att använda på olika ytor. Akrylfärgen är kort och gott ett utmärkt material.

Som när det gällde oljefärgen finns det konstnärskvalitet och billigare färger. De billigare akrylfärgerna kan vara riktigt dåliga. Ofta har tillverkaren tillsatt opaka fyllnadsmedel för att kunna använda billigare syntetiska pigment. Det finns flera olika märken med akrylfärg av konstnärskvalitet.

Tempera

Tempera är en emulsionsfärg av vatten, ägg och kokt linolja samt konstnärspigment eller i sin enklaste form äggula + vatten + konstnärspigment.

Äggtempera är en blandning av äggula, vatten och pigment. Du hittar en bra beskrivning på den här sidan.

Äggoljetempera tillverkar man själv genom att göra en emulsion.

Ett vanligt recept är:
1 färskt ägg = 1 del
1/2 del kokt linolja
1/2 del dammarlösning
några droppar spikolja
destillerat vatten

Man knäcker ägget och tar bort hinnor. Sedan tillsätter man kokt linolja och dammarlösningen samt ett par droppar spikolja. Skaka ordentligt.
När man sedan målar blandar man lösningen med pigment och vatten för att tillverka precis den mängd färg som behövs för stunden.
De finns konstnärspigment att köpa i välsorterade konstnärsmaterialbutiker, Beckers ”A” och det allra främsta märket Sennelier. Destillerat vatten finns att köpa på vilken mack som helst (används till att fylla på bilbatterier). Spikoljan är inte alldeles nödvändig eftersom den tillsätts för att äggblandningen skall hålla sig.

Ett annat recept:
1 del äggula
1 del linolja
1 del vatten
1 msk terpentin, bör uteslutas eftersom terpentin är hälsovådligt. Förvaringstiden blir kortare, men är betydligt hälsosammare. Blandas väl innan du blandar med pigment.

Tempera, Lasse Andréasson, 1987 – är en bra grund till temperatekniken. Den säljs inte längre men du kan säkert låna/beställa fjärrlån på ditt bibliotek.

Vinylfärg

Vinylfärg är liksom akrylfärgen baserad på en typ av syntetiskt material. När man talar om vinylfärg så är det ett märke som är det absolut dominerande – Lefranc & Bourgeois Flashe. Flashe är en mycket bra vattenlöslig och hållbar färg som torkar upp med en matt yta. Den kan användas även för utomhusmåleri. Den är också bra att använda som undermålning för oljefärg.